måndag 8 november 2010

Dag 15

START PÅ VECKA 3!! :) Vi börjar veckan med en riktigt höjdare!
Intervju med Leila Söderholm!
Hur peppar du igång människor på bästa sätt? Dina bästa motivationstips?
Allt handlar om handläggning. Individen behöver framförallt känna sig sedd. Jag behöver veta vad individen behöver, vad hon/han gillar eller inte gillar, veta om skador sen innan. Jag vill sprida energi och glädje. Och jag har alltid stor variation på träningen så att de alltid har kul och får upp glöden och motivationen!
Kosten, vad är dina egna tankar om vad vi bör och får äta?
En rejäl frukost, super viktigt! Som får gärna innehålla kolhydrater. Med lågt GI, alltså långsamma kolhydrater som havregryn, gröt, kli, grov musli, samt protein som ägg och mjölk. En rejäl måltid! Jätte viktigt att du äter regelbundet alltså var 3-4 timme så att kroppen fylls på hela tiden! Mellanmål super viktiga! Tänk en eldstad som brinner för fullt, den behöver påfyllning av ved med jämna mellanrum annars dör ju elden ut, likadant fungerar vår förbränning. Vi måste fylla på med energi med jämna mellanrum så att blodsockret håller sig stabilt då slipper vi insulinpåslag som gör att kroppen lagrar fett. Vi vill förbränna fett inte lagra det!
Till lunch kan de passa bra med: 1 knytnäve kolhydrater, 1 och ½ knytnäve protein och 2 knytnävar grönsaker. Till middag kan vi till och med skippa kolhydrater, om det inte är så att du just har tränat ett hårt träningspass, då ska kolhydrat förrådet givetvis alltid fyllas på! Gärna med snabba kolhydrater precis direkt efter träningen!
Keso i alla former, som är ett fullvärdigt protein, är toppen som man kan variera och äta till vad som helst! Blåbär, hallon, apelsin + keso!
Bra måltider innan och efter träning?
Innan ett konditionspass bör vi äta 1 till 2 timme innan. Då är det bra att fylla på med långsamma kolhydrater som en grov smörgås med mycket skinka el kalkon på ett glas mjölk el dyl. Att bara äta en banan innan träning utan protein till kan göra att man får ett blodsocker fall mitt under passet. Innan ett rent styrkepass bör du äta EN HALVTIMME innan eftersom du vill ha energin i blodet. Direkt efter träningen är det bra att äta en frukt, drickyoghurt, juice eller riskakor.
Bra sätt att träna på för två föräldrar i 50 års åldern? Hur ofta i veckan brukar du rekommendera att träna?
Morgonpromenader! Glöm inte att ta ett glas vatten innan, får aldrig träna uttorkad! Tycker att de borde köra ett tungt pass varannan dag! Och att de ska promenera varje dag och vara aktiva! Alltid en hög dos av vardagsmotion! Olika rekommenderade träningsvarianter:
  • Cykla Lidingöspåret= otroligt jobbigt
  • Stavgång uppför Ekholmsnäsbacken!

Viktigt att variera passen och framförallt se till så att de är effektiva! Högintensiva pass, där de verkligen tar i men inte speciellt länge. Dessa pass ger mest! De förbränner lika mycket eftersom träningen är så explosiv- efter förbränning!Variera med lite längre och mer lågintensiva pass, men kan ofta ha större aptit efter sådana pass!
MER MUSKELMASSA= HÖGRE ENERGI FÖRBRUKNING!
Allt är färskvara! Pappa som skadar sig hela tiden, viktigt att han är varm och strechar. Han och jag(Astrid) måste vara förberedda! Bra pass= springa uppför en backe 10 gånger allt han kan och sedan gå ner.
Bra sätt att mäta träningsförbättringar?
Coopertestet
Stepptestet, Danskt som även visar syreupptagningsförmågan!
Övrigt som vi pratade om!
Tränar för att bli/vara frisk, stark och hälsosam. Människor mår bra utav att träna, hur man ser ut, alla vill vi kunna använda vår kropp och kunna leka med våra barn. Leila tycker om att ha en vältränad kropp, hon jobbar bättre, tänker bättre, blir piggare och har fler glada hormoner. All forskning visar att människor blir mer motiverade och strukturerade i vardagen när de tränar. Alla företag skulle tjäna på att satsa på att hålla sin personal vältränad. Personalen skulle vara betydligt mer fokuserad, motiverad och på bättre humör! :)
Leilas super smoothie som hon själv äter varje morgon, ca en halv liter så att hon blir riktigt rejält mätt och laddad med energi inför dagen!
Fibrehavregryn, blåbär, hallon, banan, vanilj yoghurt, krukskakli/ vetekli och mixa allting i en mixer! Den har vi provat ett antal gånger nu och det blir lite olika varje gång men en riktigt god morgon smoothie! :)

Dagens måltider har bestått utav,

Frukost Blev självklart Leilas ursmarriga och sunda morgon Smoothie.

Till Lunch åt vi Lammkotletter med Auberginesallad. Plockad ur "Koll på Kolhydraterna" Skriven av Amanda Cross! (Det finns massvis av läckra och nyttiga recept i denna boken!)

Till Middag har jag nu stått och kämpat mig igenom att laga en Fisksoppa denna kyliga måndagskväll. Det blir bra och nyttig återhämtningsmat till föräldrarna när de kommer hem ifrån deras mördarpass ute i Gåshaga med Leila Söderholms styrketräningspass! Pappa Claes har dessutom lockat med sig en tränings vän, Magnus Cavalli som ikväll har fått göra sin första debut inne bland Leilas gym. Jag är mycket spännd på hur han gillar det! :) Det är kul att projektet sprider sig bland våra nära och kära! Jag hoppas att jag kan inspirera så många som möjligt att följa och laga de goda recepten! :) Fisk soppan var faktiskt ovanligt lätt lagad och för att vara min livs första fisksoppa måste jag faktiskt ta och berömma mig själv med att den här soppan smakar faktiskt riktigt riktigt gott! :)

Fisksoppa för 4 portioner, Du behöver: 300-400g färsk fisk eller fryst vit fiskfile, tex. sej, torsk, 2-3 morötter, 1 palsternacka, 1 purjolök, 1 msk flytande fett, 1 tsk curry, 2 msk vetemjöl, 1 liter vatten, 2 fiskbuljongtärningar eller fond, persilja eller dill. SÅ HÄR GÖR DU! Skär fisken i tärningar. Skala morötter och palstenacka. Riv dem grovt. Skiva purjolöken. Fräs den och rotsakerna i matfettet i en gryta tillsammans med curry. Strö över mjölet och rör om. Späd med hett vatten. Tillsätt buljongtärningarna och låt soppan koka upp. Tillsätt fisken och sjud soppan i 5-8 minuter. Klipp kryddgrönt över den färdiga soppan och smaka av.

3 kommentarer:

  1. Imponerade stort på kollegorna med kanelburken som jag ströade över äppelklyftorna. Skall tillbringa några dagar, ensam, i Fjällbacka då passar det bra att köra Astridmetoden. Var det 3,5 cm Karin minskat midjan med???? på två veckor???

    När jag följer din blogg slår det mig att projektet, förutom att spänsta upp de medelålders föräldrarna, är en fantastisk träning i projektlederi.
    Klarar du att genomföra det här projektet och nå uppsatta mål utan myteri från deltagarna är du redo att ta dig an större utmaningar. Kämpa på.

    SvaraRadera
  2. Jag är rätt trött i min kropp idag efter Chris pass igår. Jag har så svaga armar och det är svårt idag att lyfta kaffekoppen till munnen!
    Men jag tror ändå att det kändes som om jag blivit lite starkare.
    Det tar mycket tid detta här och mycket ny mat ska handlas och lagas! Jag älskar smoothies det har blivit min nya favorit helt klart - det går ju att mixa allt och mätt blir man. Pröva!
    Mange kämpade på igår tillsammans med Claes - bra gjort!
    tack leila för din inspiration - snart känner jag mig redo för ett av dina pass också!

    SvaraRadera
  3. Ja Anna, visst låter det helt otroligt! Jag var mycket skeptisk till resultatet själv eftersom det nästan låter orimligt, men det är fullt ut ärligt vad vi kunde läsa av måttbandet! Jag var givetvis glad för resultatet men blir inte förvånad om vi nästan kommer att få se en försämring vid nästa mätningstillfälle! Det har mycket att göra med vid vilket tillfälle som midjemåttet mäts, det kommer förmodligen bli ett annorlunda resultat nästa gång! :) Men fortsättning följer! De båda föräldrarna kämpar på så bra så i vinterstormarna!

    SvaraRadera